Welkom » steden » Toekomstige Hoogbouw Rotterdam

Rotterdam's toekomstige hoogbouw


Woongebouw The Terraced Tower, Boompjes 55-77 Rotterdam

 

Het kantoorgebouw Boompjes 55-57 in Rotterdam wordt door ontwikkelaar Provast en een consortium onder leiding van First Sponsor Group Limited uit Singapore gesloopt en vervangen door een 110 meter hoog nieuwbouw toren met 344 woningen. Het ontwerp is van architectenbureau OZ.

 

The Terraced Tower komt aan de Boompjes op een prominente plek aan de Maas te liggen. De toren zal een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de indrukwekkende skyline van Rotterdam. Het huidige kantoor van circa 12.000 m² wordt gesloopt. In het 1e kwartaal zullen de sloopwerkzaamheden starten.

The Terraced Tower


 

In The Terraced Tower komt een grote variëteit aan appartementen voor een brede doelgroep met moderne, flexibele stadswoningen als uitgangspunt. In de nieuwe woontoren komen tot in totaal 344 woningen, 258 huurwoningen en 86 koopwoningen. 

Terraced Tower-Rotterdam-Bird View

 

Hiernaast krijgt het gebouw een tweelaagse ondergrondse parkeergarage met 212 parkeerplaatsen en een fietsenstalling voor 688 fietsen. Op de gehele begane grond komen diverse commerciële voorzieningen en horeca, bijvoorbeeld een restaurant met een geweldig zicht over de Maas.


 

Sloop Boompjes 55-57 vervanging door nieuwbouw
De nieuwbouw wordt een breed hoogbouwcomplex waarbij eerder nog sprake was van twee toren. Ook de transformatie van het huidige gebouw Boompjes 55-57 lijkt onzeker. In het AD zegt Martijn Derks van Provast “Het lijkt er op dat het toch noodzakelijk is om het bestaande gebouw te vervangen.

 

 

Het is technisch sterk verouderd en hergebruik levert onvoldoende duurzame kwaliteit op”. Bij sloop worden de huidige contouren van het gebouw gerespecteerd. First Sponsor Group Limited en zijn mede-investeerders hebben het gebouw eind 2015 als onderdeel van de Delta Lloyd kantoorportefeuille verworven.


Architect H.D. Bakker – 1969
Boompjes 55-57 is een karakteristiek gebouw uit 1969 ontworpen door architect H.D. Bakker. Het gebouw was tot eind 2015 in bezit van Delta Lloyd. In het gebouw was onder andere Erasmus Verzekeringen gehuisvest dat sinds 2007 onderdeel is van Delta Lloyd. In het gebouw zijn nu o.a. Kaan Architecten en Urbis bureau voor stadsontwerp gevestigd.

Projectgegevens
Naam: Boompjes 55-57
Status: In ontwikkeling
Locatie: Boompjes 55-57
Deelgebied: Centrum
Type: Woningbouw
Architect: OZ architecten
Opdrachtgever: Provast
Start: 1e kwartaal 2017
Realisatie: 2019
Hoogte: 110 meter


Nieuwe woontorens Boompjes 60-68

Woontorens Boompjes 60-68

Het kantoorgebouw aan de Boompjes 60-68 in Rotterdam wordt gesloopt. Hiervoor in de plaats komen twee woontorens met 370 appartementen. De woongebouwen worden ca. 100 meter en 70 meter hoog. De start van de bouw is gepland in 2018 en de realisatie 2020. Het gebouw heeft nog geen naam.

342 huur appartementen

In de nieuwbouw aan de Boompjes komen 342 appartementen in het vrije sector huursegment, 834 vierkante meter commerciële ruimte en een parkeergarage met een innovatief mobiliteitsconcept. Het gebouw krijgt een kwalitatief hoogwaardig ontwerp dat inspeelt op de locatie met een weids uitzicht rondom.


Ontwikkeling Maritiem District

Het nieuwbouwproject Boompjes 60-68 is onderdeel van het Maritiem District. De komende jaren zullen hier ca. negen woontorens ontwikkeld worden. Hierdoor zal het een dynamisch gebied worden. Het naastgelegen kantoorgebouw Boompjes 50-57 wordt ook gesloopt ten behoeve van een nieuw woongebouw The Terraced Tower.

Architecten Team V

Team V Architectuur het maakte architectonisch ontwerp. Team V is het architectenbureau van Van Schooten, Van Hoorn en Vermeulen. Alle drie de architecten waren onder andere bekend van het ontwerp van het Centraal Station in Rotterdam.

De nieuwbouw ontwikkeling is in opdracht van de eigenaar APF International / Ares Management. 



Nog 8x hoogbouw in Rotterdam

Rotterdam wordt geroemd om haar moderne architectuur. Opvallende bouwwerken als de kubuswoningen en de Markthal zijn internationaal bekend. Ook hoge gebouwen zijn volop aanwezig in de Maasstad. „Hoogbouw past goed bij Rotterdam”, vindt Dirk Schennink van RTM XL, een publieksplatform voor voorstanders van stedelijke ontwikkeling en hoogbouw in de havenstad. Metro Rotterdam zet samen met hem op een rijtje welke vijf hoge bouwwerken Rotterdammers de komende vijf jaar kunnen verwachten in hun stad.

Zalmhaventoren

Zalmhaventoren
Hoogte: 220 m, 70 m & 70 m
Start bouw: 2017
Gereed: 2020
Ondanks veel protest van omwonenden, is onlangs de bouw van de Zalmhaventoren in het Scheepvaartkwartier goedgekeurd door de gemeenteraad. De met zijn 220 meter hoge woontoren wordt vergezeld van twee lagere torens van elk 70 meter hoog. Samen met de toren Hoge Heren en de Hoge Erasmus ontstaat een compact cluster van hoogbouw aan de voet van de Erasmusbrug. Bij oplevering is de Zalmhaventoren de hoogste toren van Nederland. Momenteel is die eer voor de Maastoren (165 meter).


COOLTOWER

CoolTower
Hoogte: 150 m
Start bouw: 2017
Gereed: 2020
In het Baankwartier, een wijk waar nog veel vooroorlogse laagbouw te vinden is, rijst in 2017 de 100 meter hoge CoolTower uit de grond. Door de centrale ligging zal de 280 huur- en koopappartementen tellende reus een prachtig 360 graden uitzicht geven over de Rotterdamse binnenstad.


Baantoren

Baantoren                                                                                                        Hoogte: 150 m                                                                                                         Start bouw: 2017

Het project De Baantoren is op 29 november 2016 als woontoren gepresenteerd door  Martens Aannemingsbedrijf samen met architect Nanne de Ru van The Powerhouse Company en ontwikkelaars Being Development, Red Company.

De Baantoren wordt de slankste toren van Europa op een oppervlakte 20 x 20 meter en is dicht bij de Cooltoren  gesitueerd. De toren wordt uiteraard gebouwd aan De Baan nabij de Witte de Witstraat. Er komen 73 huur en ook 73 koopwoningen in de toren en een aantal penthouse verdiepingen.


The Sax

The Sax
Hoogte: 150 m & 70 m

Zwevende skybar op 150 meter hoogte

Totale oppervlakte ontwikkeling tussen 40.000 en 45.000 m2

Hiervan is 6.000 m2 beschikbaar voor The Sax; de nieuwe stedelijke attractie met restaurants, dakterrassen en een club

 Start bouw: 2018
Gereed: 2020

THE SAX: HET SLUITSTUK VAN DE WILHELMINAPIER IN ROTTERDAM.

Tijdens de internationale vastgoedbeurs MIPIM in Cannes kondigden de gemeente Rotterdam, BPD en Synchroon aan ‘The Sax’ te gaan ontwikkelen op de Wilheminapier. De ontwikkeling bestaat uit de twee woontorens Philadelphia en Havana met een verbinding tussen de gebouwen op ongeveer 75 meter hoogte.

De 70 meter hoge Philadelphia en 150 meter hoge Havana in combinatie met het verbindingsstuk doet in de ontwerpfase denken aan een saxofoon, waar de ontwikkeling haar naam aan heeft te danken. Inmiddels is die vergelijking wellicht wat ver gezocht. Maar ze The Sax staat ook voor stedelijk vermaak en voor een hip en modern Rotterdam.’ The Sax biedt straks namelijk niet alleen woonruimte, maar ook een hotel, restaurant, club, dakterras en skybar. Deze laatste heeft na de voltooiing een fantastisch uitzicht over de stad op 150 meter hoogte.


Bright

Bright

Hoogte: 70 m
Start bouw: 2016
Gereed: 2018
Op het braak liggende stukje grond naast de Willem de Kooning Academie is het blijkbaar mogelijk om de 70 meter hoge Bright te realiseren. De woontoren, die appartementen zal bieden voor studenten en starters, heeft een plattegrond in de vorm van een driehoek, gelijk het stuk grond dat momenteel bouwrijp wordt gemaakt. Samen met de omliggende hoogbouw, zoals de Markthal, Blaak 8, de Wijnhaeve en de Red Apple, ontstaat er een echt grootstedelijk ogend gebied.


Uptown

Up:Town
Hoogte: 107 m
Start bouw: 2016
Gereed: 2018
Hoewel er op het Wijnhaveneiland al een woud aan torens staat, is het in dit stukje stad nog genoeg ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Pal tegenover de 100Hoog komt in 2018 de evenhoge UP:Town te staan. Een woontoren met in de top een riant penthouse van 412 m2 van waaruit het zicht op de Maas adembenemend moet zijn.


Metropool

Metropool
Hoogte: 70 m
Start bouw: 2017
Gereed: 2018
Naast het Hilton Hotel aan de Kruiskade is nog ruimte voor een stevige woontoren van 70 meter hoog, de Metropool. Dit gebouw zal een mooie aanvulling zijn op het hoogbouw cluster rond de Weena en het Hofplein.


The Muse of Rotterdam

The Muse of Rotterdam
Hoogte: 74 m
Start bouw: 2017
Gereed: 2018
Direct naast 100Hoog aan de Wijnhaven komt een zeer lux appartementencomplex genaamd The Muse. Door de gedeeltelijk getrapte gevel ontstaan bij een aantal appartementen ruime terrassen wat de mogelijkheid biedt voor veel groen. Met zijn 70 meter is The Muse een wat lagere toren, maar door het forse volume zal het gebouw dit gedeelte van de skyline mooi opvullen.


Glashaventoren

Glashaventoren
Hoogte: 100 m
Start bouw: -
Gereed: -
Op een paar handgetekende schetsen na is er nog niet veel bekend is over de Glashaventoren. De woontoren, die op het Wijnhaveneiland zou moeten verrijzen, zal waarschijnlijk een volledig glazen gevel krijgen waardoor het gebouw een luchtige, open uitstraling krijgt. Dat zal geen gek idee zijn, aangezien de Glashaventoren pal naast de nog te realiseren Up:Town zal komen te staan.

__________________________________________________________________________________________________________

PLAN VOOR SUPER- HOOGBOUW IN DE MAAS

 

Wolkenkrabbers van 200 tot 250 meter. Niet één, maar een aantal naast elkaar in Rotterdam. Architect prof. ir. Jan Hoogstad heeft een plan gemaakt waarin super-hoogbouw mogelijk moet worden. Op een nieuwe strook land langs de Boompjes kunnen wolkenkrabbers worden gebouwd die gemakkelijk een hoogte van 250 meter bereiken. De hoogbouw in de stad krijgt daardoor een volstrekt nieuwe dimensie. Hoogstad ging verder met het concept 'super-hoogbouw' en kwam op het idee om de oever van de Maas langs de Boompjes een eindje te verleggen. Op de aldus verkregen nieuwe strook grond kunnen vervolgens wel superwolkenkrabbers worden gebouwd, meent Hoogstad. Met de nieuwe hoogbouwzone ontstaat een nieuw 'waterfront' van de stad. Niet alleen krijgt de Rotterdamse skyline een uiterlijk dat nog spectaculairder oogt, maar ook kan de Boompjes zo uitgroeien tot een aantrekkelijk toeristisch gebied.

De wolkenkrabbers zijn te construeren volgens een door Hoogstad ontwikkeld systeem: verschillende segmenten worden tot grote hoogte op elkaar gestapeld. Elk segment beschikt over een groot atrium. Daaromheen spelen zich per segment verschillende activiteiten af: wonen, werken of recreëren. De segmenten zijn door snelliften met elkaar verbonden. Binnen de segmenten brengen wat langzamer liften de bezoekers op de gewenste verdiepingen.

Toeristisch
Deze eerste boven de 200 meter uitreikende toren krijgt gezelschap vier of vijf andere wolkenkrabbers. Daarvoor moet een strook grond op de Maas worden gewonnen. Kleine paviljoens komen voor de wolkenkrabbers te staan. De Boompjes kan zo uitgroeien tot een belangrijke toeristische zone in de stad.
,,Voor de nieuwe torens moet ruimte zijn voor een goede flaneerfunctie,'' zegt Hoogstad. ,,Daarvoor is nu geen ruimte. Er moet een handreiking komen voor de gewone passant, die over de Boompjes wandelt.''
Ook voor de inrichting en de bouw van de superhoge wolkenkrabbers heeft Hoogstad ideeën ontwikkeld. Woon- en werkfuncties moeten in de gebouwen met elkaar worden vermengd. Aangevuld met winkels, horeca en recreatieve programma-onderdelen ontstaat dan een verticaal stadsdeel, dat de gehele dag volop in bedrijf is, een vrijwel complete nieuwe stadswijk met honderden mensen.

Parken
De wolkenkrabbers zijn opgebouwd uit verschillende segmenten, waarin telkens een groot atrium is opgenomen. Deze atria doen dienst als openbare ruimten: zij nemen de functie over van straten, pleinen en van groen voorziene parken waar mensen het gebouw van binnenuit kunnen beleven en elkaar kunnen ontmoeten.
Hoogstad: ,,Op deze manier worden gebouwstructuur en sociale structuur rechtstreeks in elkaars verlengde geplaatst.''
De verschillende segmenten zijn met elkaar verbonden door supersnelle liften. ,,De opbouw is als die van een twee- of drietrapsraket: een shuttle brengt gebruikers direct naar een hoger gelegen hal waar overgestapt wordt op een normale lift,'' aldus de architect.
De ideeën van Hoogstad passen precies in het nieuwe debat dat over hoogbouw in de stad is losgebarsten.
Met de presentatie van de plannen voor een nieuwe Euromast, die ruim 300 meter hoog moet worden, en de plannen voor het bijkantoor van de Nederlandsche Bank is die discussie opeens weer actueel geworden.

 Een resume uit het AD januari 2016