Welkom » steden » ROTTERDAM

Rotterdam

rotterdam-canvas-1.jpg

Skyline Rotterdam bij nacht met Erasmusbrug en Kop van Zuid


 Als je via de van Brienenoordbrug de Maasboulevard op rijdt dan krijg je een geweldig panorama voorgeschoteld dat je in geen enkele stad vindt. Ik kan u aanraden vooral eens in de morgen met zonnig weer dit gedeelte van de stad in te rijden, omdat dan alles mooi in het zonlicht baadt en helder zichtbaar is. Een mooie brede boulevard direct gelegen aan de rivier de Nieuwe Maas, versiert met bloemenzuilen aan beide kanten van de weg met het uitzicht op die spectaculaire Skyline met zijn moderne hoogbouw.Daarbij het zicht op de rivier met in het midden het Noordereiland met zijn bruggen, zoals o.a. “De Hef”. Fantastich!! Naar mate je verder de Maasboulevard op rijdt verschuift het beeld als in een film en telkens heb je een ander zicht op deze moderne stad en dat gaat door tot aan de Maastunneltraverse op de Westzeedijk.

 

Het Witte Huis aan de Oude Haven

Wat hoogbouw betreft is Rotterdam de hoofdstad van Nederland. Rotterdam heeft een jaren lange  historie van hoge gebouwen, zowel woontorens als kantoorgebouwen. Denk hierbij aan het "Witte Huis", voltooid in 1898, ooit het hoogste gebouw van Europa.

 

Met Rotterdam is een geweldig stad bedoel ik, dat er niet meer die ouwe “stinkende” grachten met oude grachtenhuizen zijn, zoals b.v. in Amsterdam, net een openluchtmuseum. Daar komen ze ook nooit meer van dat oud bollige imago af, dat zij zich zelf hebben aangemeten.

 

Natuurlijk is het bombardement in 1940 verschrikkelijk geweest en had eigenlijk nooit mogen gebeuren, maar nu het onvermijdelijke toch is geschied kan je het nu zien als een geluk bij een ongeluk. De stad is getransformeerd in een ultramoderne wereldstad met fantastische hoogbouw en breidt zich nog steeds uit op plaatsen als de Kop van Zuid, de Glashaven en Scheepsmakershaven.

 

Rotterdam is zeker een bezoek waard en neem dan eens de Watertaxi inplaats van de tram of metro. De watertaxi heeft ca. 50 aanleg/opstap plaatsen in de stad. Een bezoek aan Hotel New York, eventueel per watertaxi, op de Kop van Zuid, Koninginnenhoofd  met zijn trendy restaurant, is een aanrader. 


ROTTERDAM VANUIT DE LUCHT

Krijg een goede indruk van een totaalbeeld van Rotterdam, bekijk de adembenemende beelden van Rotterdam vanuit de lucht. Luchtfotograaf Marco van Middelkoop vloog dit jaar meerdere keren over de havenstad en maakte daar een video van. Van de Markthal met het reuzenrad tot de Erasmusbrug en de Kuip: alle highlights legde hij vast. De fotograaf maakte het filmpje met een professionele camera die hij aan een vliegtuig vastbond. De Amsterdammer maakte hiervoor veel filmpjes van Amsterdam, maar is helemaal om. "Rotterdam is qua architectuur geweldig. Ik ga alleen nog maar Rotterdam filmen", grapt Van Middelkoop.


DE MARKTHAL ROTTERDAM

De Markthal bij avond

De Markthal van Rotterdam is een knap staaltje architectuur. In het boogvormige gebouw huizen 228 appartementen, die boven een levendige marktvloer hangen. Op deze vloer is een grote versmarkt van iedere dag 94 kramen, horeca, foodwinkels, een supermarkt en ondergronds parkeren en dat allemaal onder één dak, dat is nog nergens ter wereld gedaan. De Markthal lijkt op de San Miguel markt in Madrid of de Boquería markt in Barcelona, waar je de lokale gastronomie kunt proeven en beleven, met oneindig veel lekkere hapjes: zowel zoete hapjes voor de lekkere trek als zoute hapjes om de echte honger te stillen. Het unieke ontwerp van de 39 meter hoge Markthal Rotterdam is van het architectenbureau MVRDV. Overal om je heen zie je eten, want het hele gebouw is één groot stilleven. Kunstenaar Arno Coenen creëerde een kunstwerk van 11.000 vierkante meter, bestaand uit allerlei soorten eten. De zogenaamde Hoorn des Overvloeds maakt van de Markthal een kleurig geheel. En wie honger heeft gekregen kan  terecht in één van de restaurantjes. In april 2015 is de Markthal genomineerd voor het BNA Beste gebouw van Nederland.

Adres: Dominee Jan Scharpstraat 298, 3011 GZ Rotterdam


HET BESTE GEBOUW VAN NEDERLAND STAAT IN ROTTERDAM 

Het beste gebouw van Nederland staat in Rotterdam (natuurlijk)

Nieuws: Posted by Bogue

Tuurlijk. Dat hebben we. Het Beste Gebouw van Nederland. Goed, we hebben er meerdere, maar de Branchevereniging van architectenbureaus (BNA) koos uit 120 inzendingen 1 winnaar. En dat zijn wij. Rotterdam. Rotterdam Centje om precies te zijn. Het juryrapport (unaniem!) luidt als volgt: “De jury heeft gezocht naar zaken waar iets op aan te merken viel maar vond ze niet. Rotterdam Centraal is in elk opzicht een fantastisch gebouw, dat klinkt als een klok: het Beste Gebouw van 2015.


Centraalstation Rotterdam

Door de overkapping van de stationshal door te trekken tot de ingang van de metro, is niet alleen een logische verbinding tussen boven- en ondergronds openbaar vervoer gecreëerd, en tussen de voor- en achterzijde van het station, maar ook een grandioze entree naar de stad.”
De bouw van het Rotterdamse treinstation heeft twaalf jaar geduurd. Volgens de jury is het een ‘spoorkathedraal van de 21e eeuw’ geworden. Nice toch? Ook de Markthal was in de running, maar ach… we winnen. Daar gaat het om.
Maar euh… als jij moest kiezen tussen CS en Markthal? Waar valt dan jouw keuze op?

 


ERASMUSBRUG ROTTERDAM

De Erasmusbrug in Rotterdam is sinds de opening in 1996 het nieuwe beeldmerk van Rotterdam. De Erasmusbrug is een 800 meter lange hangbrug met één schuine 139 meter hoge stalen pyloon met een knik erin. Het ontwerp is van architect Ben Berkel van UN Studio. De brug verbind het centrum van Rotterdam met het nieuwe stadsdeel de Kop van Zuid. Bij de hoge ambities en uitstraling van dit gebied hoort ook een brug met een uitstraling. De Erasmusbrug behoort tot de top 10 van moderne architectuur in Rotterdam.

De Erasmusbrug vanaf de Maasboulevard


Architectuur Erasmusbrug
In tegenstelling tot de andere maasbruggen in Rotterdam is bij de Erasmusbrug de vormgeving als uitgangspunt genomen. Daarna is onderzocht of de verschillende ontwerpen technisch uitvoerbaar waren. De Erasmusbrug is een mooi samenstel tussen kunst en techniek. Beeld bepalend voor de brug is de geknikte stalen pyloon van 139 meter hoogte die in twee delen aan weerszijde van het wegdek uitloopt. Vanuit de pyloon lopen twee keer zestien tuikabels naar het brugdek. Twee dikke tuikabels verankeren de pyloon aan de achterzijde. Het ontwerp van de Erasmusbrug kan gerekend worden tot de architectuurstijl Supermodernisme.

Gelijk met het ontwerp van de Erasmusbrug zijn de ruimten onder en naast de brug ontworpen. Van Berkel ontwierp ook het kantoor van de Spido aan de centrumkant. In het bruggenhoofd is het grand café Prachtig gevestigd. Onder de toerit van de Erasmusbrug is een parkeergarage gerealiseerd met 340 parkeerplaatsen. Het brugwachtershuis en een langgerekt panoramaterras aan de zuidzijde zijn ontworpen door Peter Wilson.

Erasmusbrug vanaf de Veerhaven


In 2016 Erasmusbrug 20 jaar
Omdat de Erasmusbrug in 2016 20 jaar bestaat en Rotterdam 75 wederopbouw viert wordt de brug van 20 maart t/m 31 juli voorzien van reusachtige oranje vlaggen die ook ’s nachts goed te zien zullen zijn. De vlaggen aan de brug vormen een morsecode, bevestigt de organisatie achter ‘Rotterdam viert de Stad’.

De Erasmusbrug in cijfers

Totale lengte van de Erasmusbrug is 802 meter
Lengte bascule brug is 89 meter

Hoogte van de pyloon van de Erasmusbrug is 139 meter

Hoogste stand bascule klep is 63 meter
Hoogte rijdek is 17 meter
Totaal gewicht van de tuibrug is 6.800 ton
Gewicht van de pyloon is 1.800 ton

Lengte tuibrug is 410 meter

 

Geschiedenis van de Erasmusbrug
Door de verschuiving van de Rotterdamse haven naar het westen richting de Noordzee ligt de Kop van Zuid er troosteloos bij. In 1987 presenteren Riek Bakker van Stadsontwikkeling Rotterdam en architect Teun Koolhaas een uitbreidingsplan voor het stadscentrum op de Kop van Zuid. Opvallend element hierin is een nieuwe brug die het huidige centrum verbind met de Kop van Zuid. Op 5 december 1989 presenteert Gemeentewerken Rotterdam het definitieve programma van eisen. Maarten Struijs architect van gemeentewerken ontwerpt de vierstokkenbrug met 2 hoge en 2 lage pylonen waarvan de kosten op € 147 mln. wordt geschat.

Erasmusbrug in aanbouw


Op initiatief van A. Krijgsman, een externe deskundige bij Gemeentewerken, presenteert architect Ben van Berkel in september 1990 een nieuw idee; een tuibrug met een scheve geknikte pyloon, gemaakt van gewapend beton. Riek Bakker is zeer enthousiast. De kosten van de nieuwe brug worden geschat op € 165 mln, € 18 mln duurder dan de brug van Maarten Struijs. In het najaar 1991 wordt een flinke bruggenstrijd gestreden in Rotterdam. In de gemeenteraadsvergadering van 14 november 1991 kiest de raad met grote meerderheid voor de brug met de meeste uitstraling. Half februari 1992 krijgt de brug een officiële naam: Erasmusbrug.
Opening Erasmusbrug 4 september 1996
De pyloon werd samengesteld in Vlissingen en ging via schip naar Rozenburg waar één van de grootste kraanschepen ter wereld het daar op een achterligger zette.  Onder belangstelling van tienduizend toeschouwers en begeleid door vele schepen kwam op 13 april 1995 de pyloon van de Erasmusbrug op plaats van bestemming. Daarna werd de brug gemonteerd. Op 24 juni 1996 sloot de Erasmusbrug haar brug deel. De officiële opening door Koningin Beatrix volgde op 4 september 1996.

Projectgegevens
Naam: Erasmusbrug
Status: Gerealiseerd
Locatie: Wilhelminakade


Deelgemeente: Centrum
Categorie: Brug
Architect: UN Studio – Ben van Berkel
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam

Hoogte: 139 meter
Start bouw: 1994
Realisatie: september 1996


Kosten: 165 mln euro

Bron: nieuws.top010.nl