Welkom » Reizen-Vakantie » Parijs per Thalys

Parijs per Thalys

Thalys op eindstation Gare du Nord

Thalys, Garde du Nord, Metro, Arc de Triomphe, Eiffeltoren, Montparnasse, etc.

We wilden na lange tijd weer eens een bezoek aan Parijs brengen. Het is en blijft een geweldige stad. Waar je ook in de stad bent er is altijd wat te zien en te beleven en terrasjes zijn er overal volop. Parijs is niet echt goedkoop, maar in welke wereldstad is dat wel? De vraag die we ons zelf stelden was hoe gaan we er heen, welke opties hebben we:
Met onze eigen auto, met de bus georganiseerd, vliegen, met de trein of met de snelle trein, de Thalys. We besloten voor de Thalys, lekker snel en lekker comfortabel. Heen in de 2e klas terug in de 1e klas, met eten en drinken aan boord. Bij reservering van een NS treinkaartje naar het buitenland heb je vrij reizen vanaf elk station in Nederland naar het station waar je op de Thalys stapt. Voor ons was dat in Rotterdam (natuurlijk). Tot aan Brussel-Zuid rijdt de trein de “normale” snelheid, daarna gaat hij in de “overdrive” en ben je met ca. 35-40 minuten in Parijs op Care du Nord. Care du Nord is het eind en begin punt voor alle treinbestemming ten noorden van Parijs. De Thalys stopt vanaf Rotterdam in Antwerpen CS, Brussel Zuid en gaat dan non stop door naar Parijs.

Gare du Nord

Ons geweldige ** hotel lag in de buurt van metrostation Rome. Van hier nog 750 meter lopen volgens Google Earth en dat klopte. Het was een kamer met "airco", dat wil zeggen de "frisse" lucht kwam onder de kier van de deur vandaan. Een kier zo groot dat je er een bijna een kopje koffie onder door kon schuiven, makkelijk voor de roomservice, helaas hadden ze die niet. Het hotel lag aan een leuk pleintje met een kerk(D.O.M.), boulangerie met koffie en (stok)broodjes terras, apotheker en enkele leuke restaurantjes met terras natuurlijk, waar we ’s-avonds enkele keren hebben gegeten. Onvoorstelbaar zo druk als het op deze terrassen was. Ik schat dat op de een ca. 80 tot 100 mensen konden eten en het zat telkens bom vol. De mensen zaten aan de andere kant van de straat op bankjes te wachten tot er plaats vrij kwam en dronken in tussen een drankje en bestudeerden het menu. Heel gezellig allemaal.

Uh...waar zijn we?

Terras Boulangerie aan Place du Dr. Felix Lobligeois

** Hotel du Roi Rene op Place du Dr. Felix Lobligeois

Een van de eerste dingen die wij doen als we in Frankrijk aan komen is een Baquette kopen en zo uit het vuistje oppeuzelen. Ze kunnen in Nederland zeggen wat ze willen, maar het stokbrood in Frankrijk is echt wel anders en vooral lekkerder dan hier bij de een of andere warme bakker of AH die claimen echt Frans stokbrood te bakken.

De tweede dag ’s-avonds hebben we een boottocht met diner op de Seine gedaan en dat was heel relaxt. Het eten de wijn en de bediening waren echt uitstekend. Dit hadden we al in Nederland via het reisbureau gereserveerd. Het vooraf reserveren kan ik aanraden omdat je ter plekke niets meer hoef te regelen, wel zo relaxt. Deze keer, naast de Arc de Triomphe, ook de Eiffeltoren bezocht. Waren van plan helemaal naar boven te gaan, naar niveau 3, echter er stond voor het ticketoffice een rij van minimaal 2 uur wachttijd. Zijn toen als alternatief naar de Montparnasse toren geweest. Tour Montparnasse is de hoogste wolkenkrabber van Frankrijk en staat in het centrum van Parijs in de wijk Montparnasse. Was voor ons de eerste keer en vandaar af heb je ook een prachtig gezicht op Parijs. De toren is 210 meter hoog.

Tour Montparnasse

Parijs terrasje in Montmartre

Panorama vanaf Tour Montparnasse

Basilique du Sacré-Cœur

Arc De Triomphe

Seine met Pont Alexandre-III

De laatste dag vertrok onze Thalys om 19.30 uur vanuit Care du Nord weer richting Rotterdam. De kamer in het hotel moesten we om 11.00 verlaten. Zijn toen direct naar het station gegaan en hebben daar onze koffers in een Locker gezet en weer opgehaald kort voor vertrek. Hierdoor hadden we onze handen vrij en hebben de omgeving van het station bekeken.