Welkom » Allerlei » Voeding-Gezondheid » Noten zijn gezond

NOTEN ZIJN GEZOND!

Noten hebben een dubbele reputatie. Aan de ene kant staan ze bekend om het leveren van gezonde vetten, vezels, eiwitten, ijzer, vitamine E en vitamine B1, aan de andere kans bevatten ze toch wel veel calorieën en veel vet.
Tegenwoordig wordt aangeraden om één handje noten per dag te eten, dan heb je profijt van de positieve effecten, maar ook geen negatieve bijwerkingen zoals gewichtstoename. De vraag is: wat betekent dat handje noten per dag precies? En welke noten zijn dan verstandig om te nuttigen? Met de volgende tips maak je een gezonde keuze qua noten.

 

Ongezouten en ongesuikerd
Let er altijd op dat de noten die je eet ongezouten zijn. Aan gezouten noten wordt meestal echt veel zout toegevoegd, terwijl de zoutinname van de gemiddelde Nederlander al ruim boven de aanbevolen hoeveelheden ligt. Daarnaast is de zoute smaak behoorlijk aanwezig bij gezouten noten, waardoor je de smaak van de noot zelf minder ervaart. Dat is zonde, aangezien de smaak van onbewerkte noten enorm lekker is.
Kies naast ongezouten noten, ook voor ongesuikerde noten. Er is namelijk een ruim aanbod van notenmixen die zijn gesuikerd, bijvoorbeeld met honing of normale suiker. Suiker is erg ongezond en is natuurlijk extra belangrijk om te vermijden als je bezig bent met afslanken. Probeer de noten zo puur mogelijk te eten om profijt te maken van de beste gezondheidseffecten.

Ongebrand
Neem ongebrande noten in plaats van gebrande noten. Ongebrande noten zijn rauwe, onbewerkte noten en bevatten alleen de van nature aanwezige voedingsstoffen. Gebrande noten worden geroosterd of gebakken in een heteluchtoven. Door de hitte gaan er heel wat vitaminen en mineralen verloren. Dat is natuurlijk zonde, want dat is juist de reden om elke dag een handje noten te eten.
Ongebrande noten zijn dus gezonder en smaken iets anders dan gebrande noten; gebrande noten zijn iets knapperiger. Als je altijd gebrande noten eet is de smaak even wennen, maar na een tijdje wil je niet meer anders.

Nootsoorten
Qua voedingswaarde maakt het weinig uit welke nootsoort je neemt. Amandelen, hazelnoten, pistachenoten, cashewnoten, walnoten, pecannoten, paranoten en macademianoten hebben allemaal ongeveer dezelfde eigenschappen. Pinda’s zijn officieel geen noten, maar peulvruchten. Omdat pinda’s dezelfde voedingskenmerken hebben als noten, worden ze door veel mensen wel als noten gezien.
Als je echter bezig bent met afslanken volgens een koolhydraatarm dieet kun je ze beter niet eten. Ze bevatten naast de gezonde vetten meer koolhydraten dan de andere noten, waardoor daar de voorkeur naar uit gaat.
Kies dus zelf welke nootsoort je wilt eten. Je kunt afwisselen of gemengde noten eten zodat de voedingswaarden van de verschillende noten elkaar aanvullen. Door de afwisseling raak je daarnaast ook minder snel uitgekeken op één nootsoort.
Al met al past een handje ongezouten, ongesuikerde en ongebrande en noten per dag perfect in een gezond voedingspatroon, ook als je af wilt vallen. De vezels en eiwitten bezorgen je een vol gevoel zodat je niet teveel gaat eten en ze zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
Kijk waar de noten in je voedingspatroon passen. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om chips te weerstaan in de avond, neem dan in plaats daarvan een handje noten, zodat je toch een hartige en gezond tussendoortje hebt.