Welkom » Allerlei » De Slak

DE SLAK

Weleens gehoord van een openbare opleidingsschool? Niet? Een openbare opleidingsschool was anno 1949 een lagereschool waar de leerlingen werden opgeleid om op de HBS of gymnasium e.d. toegelaten te worden. De opleiding begon al in de vijfde klas met Franse les en eigenlijk pas echt in de zesde klas. In de zesde klas werd door klasse leraar bepaald wie er naar het Gymnasium, HBS, MULO enz. kon. Ik werd goed genoeg bevonden om naar de MULO te gaan. Daarmee viel ik buiten de eigenlijke opleiding, het klaarstomen voor het gymnasium en HBS.

Tijdens deze opleidingsperiode zat er een jongen in onze klas die moeilijk mee kon komen en bijzonder langzaam werkte. Zijn tempo was zo laag omdat hij te lui was zich ook maar even in te spannen. Deze jongen was de zoon van een schatrijke industrieel die ook nog in het schoolbestuur zat. Dus u kunt het wel raden, De Slak, want zo noemde de leraar hem, moest en zou naar het gymnasium gaan. Om aansluiting te krijgen met het gymnasium, kreeg de slak extra huiswerk.

Hoe het begon weet ik niet meer precies, maar op een bepaald moment kwam ik bij de slak thuis spelen. Hij had een eigen kamer, wat in die tijd al heel bijzonder was. Deze kamer was groter dan onze huiskamer. Zijn kamer stond vol gestampt met allerhande speelgoed, zoals o.a. bokshandschoenen, allerlei autootjes, tekenmateriaal en verfdozen, veel batterijen en lampjes en draden, en een complete elektrische treinbaan. Die treinbaan was gemonteerd op een grote houten plaat, die met touwen en katrollen verticaal tegen de muur opgeborgen werd en neer gelaten kon worden als je er mee wilde spelen. Als ik in de slak zijn kamer kwam had ik het gevoel in een speelgoedwinkel te komen.

De slak had al snel door dat ik zijn kamer bijzonder vond en stelde voor het spelen met zijn speelgoed voorwaarden. Ja, ja zat er al vroeg in !!!! Die voorwaarde was dat ik zijn extra (opleidings) huiswerk zou maken. Dat was geen enkel punt voor mij. Ik maakte zijn huiswerk en “hij” haalde goede cijfers. Om kort te gaan hij “kon” naar het gymnasium. Hieruit kun je dus opmaken hoe goed het selectie systeem werkte, niet dus!

Eigenlijk vond ik het spelen in zijn kamer op zich geen echte beloning voor het maken van zijn extra huiswerk. Dus voor het uitblijven van een echte vergoeding hiervoor, zocht ik mijn eigen beloning uit in de vorm van batterijen en lampjes en ander klein(speel)goed. Ook ging ik naar zijn kamer als dat niet met de slak was afgesproken. De deur werd altijd door het dienstmeisje open gedaan en ik zei dan dat ik met de slak had afgesproken om huiswerk op zijn kamer te maken. Ik ging dan met al dat mooie speelgoed spelen en leende soms iets als kleine beloning.

Op een gegeven moment werd ik uitgenodigd door zijn ouders om mee op vakantie te gaan in Frankrijk. Echter dat zag ik helemaal niet zitten. Ik had geen zin om als een speeltje voor de slak met dit soort mensen op te trekken. Vanaf dat moment en doordat het schooljaar ten einde liep verwaterde de “relatie”.

Jaren later, via een neef van de slak, die indertijd ook bij ons op school zat, heb ik gehoord dat de slak inderdaad naar het gymnasium is gegaan en ook heeft afgemaakt. Dit deed mij veel plezier te horen, ten eerste voor de slak, ten tweede bleek dus dat iemand met een lager niveau dan dat van mij op het gymnasium kon slagen. Mij is die kans dus ontnomen.