Welkom » Allerlei

Allerlei bestaat uit diverse artikelen die onderling geen enkel verband hebben. U kunt hier dus berichten verwachten van de meest uiteen lopende aard en dat maakt het juist interessant

GEZELLIG UIT ETEN

Als ik wel eens uit eten ga, in een restaurant, dus niet bij de Mc,s, dan vind ik 3 zaken belangrijk. Het eten, het restaurant(entourage), service/bediening. Het is moeilijk vast te stellen welke van de 3 ik het belangrijkste vind. Het eten zou je geneigd zijn te denken, want dat is primair waar je voor komt. Echter hoe smaakt het eten als het op je tafel wordt ‘gesmeten” of zeer stuntelig wordt geserveerd of helemaal niet geserveerd maar even aan je wordt door gegeven via een mede gast.

Sfeervol

Het meest hilarisch vind ik als men met de borden uit de keuken komt en het aan het verkeerde tafeltje wil serveren. De verwarring en desorganisatie die dan optreedt is vaak zeer vermakelijk, maar alleen als het niet toevallig jouw bestelling is. Hypocriet!
De sfeer in het restaurant doet ook een duit in het zakje, ik bedoel wat betreft het naar je zin maken. Wat ik ook vreemd vind is dat je in veel restaurants niet eens zelf mag bepalen waar je wilt gaan zitten. Ben je alleen dan loop je een grote kans aan een klein tafeltje in de buurt van het toilet geplaatst te worden. Weiger je dit dan zie je de irritatie al bij de “gastheer of dame” op treden. Natuurlijk,(echt) gereserveerd tafels blijven vrij.

Als ik over het voorgaande nadenkt dan kom ik tot  de conclusie dat de bediening mijn lunch of diner maakt of verziekt. Helaas is dat laatste hier in Nederland vaak het geval. Pretentieuze restaurants “bedienen” zich vaak met ondermaats bedieningspersoneel, meestal van te jonge leeftijd, lekker goedkoop, en daardoor zonder opleiding en ervaring. Heb ik het nog niet over het chagrijn dat de meeste uitstralen, vaak omdat men  de drukte niet aan kan en dat ook niet kunnen maskeren. Onprofessioneel!

In Amerika waar men nog voor een tip werkt naast het salaris is de service verbluffend. Dat heb ik met blijde verbazing ervaren. Daar heeft elk van de bediening een eigen tafel(s) om voor te zorgen. Dus die kijken wel uit om chagrijnige te zijn of slecht te bedienen, want dat gaat tip kosten. Goed systeem en het werkt heb ik ervaren. Doen hun best en helpen vlot. Daar heb ik nog nooit gehoord als je wilde bestellen “een ogenblik mijn collega komt zo bij u”. Nee daar komt men uit zichzelf naar je toe.

Ik denk dat o.a. om die reden de Chinees hier in Nederland zo geliefd is. Daar zie je altijd blije lachende mensen, gemeend of niet, geen idee, maar dat kan me niet schelen, men is vriendelijk en soepel in de bediening. Verder zal het smakelijke oosterse eten mee bepalen dat de chinees in Nederland goed draait. Die gaan niet staan discussiëren zoals in een Nederlands restaurant, als je een opmerking maakt over een onvolkomenheid van het eten, maar brengen direct en vaak met een excuus een nieuw portie. Die begrijpen het. Daar kom je weer terug. Even over de Mc’s achtige fast food ketens. Ik noem het dus fast food ketens, omdat zij niets met restaurants te maken hebben. Zijn bedrijven, zeg maar winkels, die voedsel verkopen aan de consument. Je moet zoals bij elke winkel aan de toonbank in de rij staan tot je aan de beurt bent. De bediende slaat het te betalen bedrag aan de kassa aan en je mag betalen. Het voedsel wordt van de schap gepakt en in een zakje of doosje gestopt. Je kunt zelf kiezen om het ter plekke te nuttigen of het elders op te eten. Als je het ter plekke nuttig wordt er van je verlangt dat je het vuile “servies”(servies? Welk servies?) en afval zelf opruimt.

De volgende stap zou kunnen zijn dat je een doekje krijgt, zodat je, als je klaar bent, zelf je tafel moet schoonmaken. Dus dit soort bedrijven hebben geen enkel kenmerk van een restaurant en service is hen onbekend. Noem het voor mijn part en soort broodjeszaak. Hoewel, in veel broodjeszaken wordt het eten nog netjes bij je aan het tafeltje gebracht en afgeruimd en de de man of vrouw achter de balie, vaak ook de eigenaars, zijn vriendelijk en weten wat ze verkopen. Bij Mc D. b.v. moet je geen vragen stellen, want de jongen of meisje, want dat zijn het vaak, moeten dan zelf navraag gaan doen bij collega’s of chefs en geeft veel verwarring en vertraging. Dus niet meer naar Mc.Donalds gaan, is ook niet al te gezond , zoals inmiddels bekend is.
Zie voor goede restaurants, recensies en meer : www.smulweb.nl